سفر؛ گردشگری و ایرانشناسی ؛ Tourism & Traveling

بسیار سفر باید...... Travel , Fun , Experience

سفر؛ گردشگری و ایرانشناسی ؛ Tourism & Traveling

بسیار سفر باید...... Travel , Fun , Experience

سخنی از دکتر الهی قمشه ای

ﺍﮔﺮ می خوﺍﻫﯽ ﺣﺎﻟﺖ ﻫﻤﯿﺸﻪ ﺧﻮﺏ ﺑﺎﺷﺪ
ﺣﺎﻟﺖ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺣﺎﻝ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﮔﺮﻩ ﻧﺰﻥ

ﺧﯿﺎﻟﺖ ﺭﺍﺣﺖ ...

ﺗﻮ ﮐﻪ ﺧﻮﺏ ﺑﺎﺷﯽ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﻫﻢ ﺣﺎﻟﺸﺎﻥ ﺧﻮﺏ ﺍﺳﺖ..

ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﯼ ﮐﻪ ﺑﺪﺍﻧﯽ چقدﺭ ﺑﺮﺍﯼ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﻣﻬﻢ ﻭ ﻋﺰﯾﺰ ﻫﺴﺘﯽ؟

ﮐﺎﻓﯿﺴﺖ ﭼﻨﺪ ﺭﻭﺯﯼ ﺳﺮﺍﻏﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﻧﮕﯿﺮﯼ !

ﻧﻪ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺧﻮﺩﺕ ﺭﺍ ﻟﻮﺱ ﮐﻨﯽ، ﻧﻪ ﻫﺮﮔﺰ .

ﻓﻘﻂ ﭼﻨﺪ ﺭﻭﺯﯼ ﻭﻇﯿﻔﻪ ﯼ ﺳﺮﺍﻍ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺍﺯ ﺣﺎﻝ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﮐﻦ.

ﺩﺭ ﺍین صورت ﯾﺎ ﺩﻟﺘﻨﮕﺖ می شوند ﻭ ﯾﺎ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ می کنند !

ﺍﮔﺮ ﺩﻟﺘﻨﮓ ﻭ ﻧﮕﺮﺍﻧﺖ ﺷﺪﻧﺪ ﻗﺪﺭﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺪﺍﻥ

ﻭ ﺑﻪ ﻫﺮ ﻗﯿﻤﺘﯽ ﮐﻪ ﺷﺪﻩ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﮐﻨﺎﺭ ﺧﻮﺩ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺵ

ﻭ ﺍﮔﺮ ﻓﺮﺍﻣﻮﺷﺖ ﮐﺮﺩﻧﺪ، به
 رﺍﺣﺘﯽ ﻓﺮﺍﻣﻮﺷﺸﺎﻥ ﮐﻦ ...

 ﺍﯾﻨﺎﻥ ﻫﻤﺎن هاﯾﯽ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﮐﻪ ﺗﺮﺱ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺗﻮ ﺁﻣﻮﺧﺘﻨﺪ !

ﺗﺮﺱ ﺍﺯ ﺗﻨﻬﺎﯾﯽ ﻭ ﻋﺪﻡ ﺗﻮﺟﻪ ﻭ ﺗﺎﺋﯿﺪ..

ﺁن ها ﺑﺎﺑﺖ ﻧﻮﺍﺯﺵ ﻫﺎﯼ ﺭﻭﺣﯽ ﮐﻪ ﺗﻮ ﺭﺍ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ ﺑﻬﺎﯾﺶ ﺭﺍ ﻧﻘﺪ ﺍﺯ ﺗﻮ ﻃﻠﺐ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ..

گویا ﻫﻤﯿﺸﻪ ﺑﻪ ﺁن ها ﺑﺪﻫﮑﺎﺭﯼ..

ﻭ ﺍﯾﻦ ﺗﺮﺱ ﺩﺭ ﻧﺎﺧﻮﺩﺁﮔﺎﻫﺖ ﺗﻮ ﺭﺍ ﻣﺠﺒﻮﺭ ﻣﯽﮐﻨﺪ ﺗﺎ ﻫﻤﯿﺸﻪ ﺭﺍﺿﯿﺸﺎﻥ ﻧﮕﻪ ﺩﺍﺭﯼ..

ﻫﻤﯿﺸﻪ ﭘﺮﻭﺍﻧﻪ ﺑﻮﺩﻥ ﺑﺮﺍﯼ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ، ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻋﻘﻞ ﻭ ﺍﻧﺴﺎﻧﯿﺖ ﻧﯿﺴت.

واژگان مصوب فرهنگستان ایران در سال 1304تا1320)))

پس از کودتای سوم اسفند ماا 1299رضا خان میرپنج به فرمان احمد شاه قاجار وبه نام سردار سپه
به فرماندهی دیوزیوت قزاق و فرماندهی کل قوا برگزیده شد

با صدور نخستین حکم قشونی که متضمن ابلاغ تشکیل قشون متحد الشکل ،سازمان و وظایف آن بود
 عنوان و سازمان ژاندارمری کل ملغی و برای نخستین بار در تاریخ ارتش ایران
ارکان حزب قشون ایران (ستاد ارتش)

بنیاد یافت و یاها (وظایف) و ادراه پنجگانه آن به 5 ناحیه وبرای هر ناحیه یک لشگر تعیین شد

از همان زمان همه کارها وابسته به سازمان های ارتش و یگان ها .....به چاپ رسید


به زودی سردار سپه ،افسران روسی و سویدی را مرخص و برای تقویت کادر افسری ، آموزشگاهای مختلف آن روز را به نام مدارس کل نظام به وجود آمد

که شامل افواج،پیاده ،سوار و توپخانه بودند

با تشکیل واحدهای جدید و توسعه ارتش ،احتیاج به وجود افسران جوان با تحصیلات نظامی کافی ،بیش از حد محسوس بود

وزارت جنگ و نمایندگان وزارت معارفودر ابان 1303در اتق شورای مذکور تشکیل گردید

سر لشکر غفاری معمولا در جلسات قلیانی به لب داشت  و صدای قلقل آن مجلس را گرم میکرد

گمان میرود که انجمن واژه گزینی ارتش در سال 1304 نیز به صورت دیگری فعالیت داشته است
در این سال ،وزارت جنگ در صدد ترجمه گلمانهای نظامی (نظام نامه)برآمد

وسرتیپ علی قوانلو ،مامور ترجمه شد و مامور بر گزیدن اصلاحات شد

و پس از تشکیل نخستین فرهنگستان ایران نیز به کار خود ادامه داد و اعضای جدید به کار خود ادامه پیدا کرد
چانچه علی اکبر دهخدا در جلسه بیست سوم 1314پیشنهاد کرد که برای دوری از اختلاف کمسیون لغات نظامی و فرهنگستان ،کمسیون مختلطی تشکیل بدهند
سرتیپ نخجوان پاسخ داد که چون دو نفر از نمایندگان وزارت جنگ عضو پیوسته فرهنگستان هستند
وبه منزله رابطه میان کمسیون میباشد

و نیازی به تشکیل کمسیون مختلط نیست واژ های برگزیده پس از تایید به فرهنگستان فرستاده
و سپس به عرض شاه میرسر و پس از تصویب نخست وزیری واژگان به کار میرفت
منابع

مجید تفرشی روز شمار کودتا
سند شماره 8 از حناب روستایی

هنر مینیاتور براساس نسخ

قدیمیترین کتاب که هنرمندان مسلمان با تصاویر مینیاتوری به آرایش آن پرداختند کلیله و دمنه عبدالله بن مقفع بود که نسخه اصلی آن مملو از تصاویر بود

جزاین نسخه هایدمصور تزیین یافته ای که از این کتاب ها به ما رسیده به قبل از قرن  7 هجری باز نمی گردد

قدیمیترین این نسخه ها ،نسخه کتابخانه ملی پاریس است که شامل 98مینیاتور که از میان آنها شش مینیاتور دررقرن 18اضافه شده است

نسخه غیر مورخ و فاقد اشاره به مکان نگارش است گر چه پاره ای از محققان براین باورند که ترجیحا درشام در میان سال های 600ه ق نوشته شده است
کتابخانه های دنیا تعداد زیادی از نسخه های آرایش یافته کلیله ودمنه را نگاهداری میکنند
 از جمله در پاریس با شماره 3467،،در بادلیان اکسفورد با شماره pocoke400رر مونیخ باشماره c arab616,,.....

از مشهورترین کتاب های ادبی که هندمند مسلمان ،عاشق تصویر نگاری آن بوده کتاب مقامات حریری ابو محمد قاسم بن علی متوفی 516 ه ق است

که او این کتاب را به انوشیروان بن خالد وزیر سلطان محمود بن ملکشاه سلجدقی متوفی سال 532 اهدا نمود

نسخه های زیادی از مقامات حریری مصور به منیاتورها به ما رسیده که در سرتا سر کتابخانه های دنیا پراکنده اند
مشهورترین آن نسخ مجموعه شفراست

که یحیی بن محمد واسطی در سال 635 ه ق در بغداد کتابت و نقاشی کرده است

نسخه اخیر را غازی بن عبدالرحمن دمشقی در سال 700 هجری قمری نقاشی کرده است

 نسخه دیگری از مقامات در کتابخانه استانبول موجود است که در بردارنده 56 مینیاتور میباشد ودر زمان خلیفه مستعصم عباسی 630تا 656

نگارش شده است عرب ها همچنین کتاب (العرس والعرایس) جاحظ وکتاب الدریات شابستی را به زینت تصاویر آراسته اند
ابن طولون صالحی متوفی سال 953 هجری قمری تعدادی از کتاب عربی مصور را در دست دوست خود در دمشق دیده بود

از جمله کتاب کلیله و دمنه مقامات حریری، والدریات .همچنین از کتاب های ادبی که با تصاویر آرایش یافته اند

کتاب اغانی ابولفرج اصفهانی متوفی 356 است اصل نسخه شامل بیست جز،بودهدکه 8جلد از آن یافت شده که در کتابخانه کپنهاک نوجود میباشد

نسخه های یاد شده نماینگر مکتب بغداد در تصویرگری مخلوطات عربی رر قرن 7هجری قمری میباشد اما تصویر گری مکتب مملوکی در قرن هشتم ونهم
هجری یکی از شیوه های است که در هنر شام ،عراق ،مصر اندلس، منحصربه فرد بود

اگر چه انصاب مخلوطات مصور قرون ما قبل از ما نیمه دوم قرن 7 هجری و قرن 8 هجری به مراکزی مانند عراق شام یا مصر بوده
پس از سقوط بغداد پایتخت خلافت اسلامی 656 به دست مغول ،عراق به امپراطوری مغول پیوست
واسلوب های هنری آن تابع مکتب ایرانی و به یکی از مراکز مکتب مغولی در نقاشی تبدیل گردید همچنین نقاشی مملوکی ،جایگاه آن را در مکتب عربی اشغال کرده و........

(   ادامه دارد  )...


منابع =  ابن مقفع احمد تیمور و زکی محمد حسن در کتاب التصویر
المقریزی در المواعظ و الا اعتبار
مقامات حریری
ابن طولون الصالحی

سخنی از دکتر محمدحسین بهشتی

دکتر بهشتی :
خدا از پیامبران پیمان گرفت که من به شما کتاب و حکمت می دهم اما یادتان باشد که نمیروید دستگاه بسته و متحجر محدود قفس مانند مرید و مرادی درست کنید .
میروید ادم روشن، ادمی دارای بینش وسیع ، ادمی پیوسته به خدا بسازید نه ادمی پیوسته به خودتان ،این سرمایه بزرگ برای این نیست که شما خودتان میان خلق خدا بت شوید .پیغمبر هم نباید بت شود هیچ پیغمبری .
از کتاب «« پیامبری از نگاهی دیگر نوشته دکتر بهشتی»».

تاریخجه کاغذ دیواری

تاریخچه کاغذ دیواری در واقع از چین باستان آغاز می شود. دلیل این ادعا این است که چینی ها مخترع کاغذ بودند. با ورود دانش کاغذسازی به اروپا، اروپائیان متمول به هنرمندان سفارش کاغذهای نقاشی شده در ابعاد وسیع را جهت نصب بر دیوارهای منازل خود می دادند، اما کاغذ دیواری واقعی با پیدایش صنعت چاپ متولد شد.

در دوران رنسانس، کاغذ دیواری که با استفاده از تکنیک چاپ کلیشه چوبی تولید می شد، در میان اشراف اروپا محبوبیت یافت.

از زمان قرون وسطی، طبقه تراز اول جامعه عادت به نصب فرشینه های تزئینی بر دیوارهای منازل خود داشتند. این فرشینه های تزئینی هم به اتاق رنگ می داد و هم به عنوان لایه ای عایق میان دیوار سنگی و فضای داخلی عمل می کرد و در نتیجه گرمای درون اتاق را حفظ می نمود.
با اینهمه این فرشینه ها بسیار گرانقیمت بودند.
کاغذ دیواری های اولیه طرح هایی مشابه تصاویر فرشینه ها داشتند و گاهی اوقات ورقۀ بزرگ کاغذی همانند فرشینه ها به صورت آزاد بر روی دیوار نصب می شد و گاهی نیز همچون سیستم امروزی آنرا بر دیوار می چسباندند.
مکسیمیلیان اول امپراتور روم دستور چاپ طاق نصرت را می دهد. این کاغذ دیواری ابعاد عظیم 3.57 در 2.95 متر را داشت و از 192 ورق کاغذ تشکیل شده بود و در چاپ دوره اول آن 700 کپی از آن تولید شد تا پس از رنگ آمیزی دستی، در قصرها و به خصوص سالنهای اجتماعات شهری آویخته شود.

ورود کاغذ دیواری از انگلیس به ایران به دوران حکومت ناصرالدین شاه قاجار بازمی گردد. وی که علاقه ای خاص به شیوه های معماری و هنر مغرب زمین داشت، در زمان نوسازی کاخ گلستان با پوشاندن دیوارهای آن کاخ توسط کاغذ دیواری های وارداتی از زمره نخستین افرادی شد که باب ورود این محصول به ایران را گشودند.