این طرح که یک نمازخانه است شبیه به کعبه ، طرحی است در کنار دو تقاطع ،یکی از تقاطع ها احاطه شده با پارک که حد واسط این تقاطع توسط یک چمن بزرگ تقسیم شده است.
این حجم برخاسته از یک علامت مرزی است این سازه یا ساختمان شامل دو حجم مکعب شکل می باشد که هر دو مکعب از بالا یعنی رو به آسمان باز می باشد که هر کدام در عرض دیگری است.
قسمت داخلی حجم چرخیده و در عرض دیگری می باشد که این قسمت راهنمایی است به سمت خانه خدا یا همان قله برای نشان دادن جهت قبله.
دیبا می گوید:
فکر ایجاد این نمازخانه وقتی به ذهنم خطور کرد که دیدم کارگران ساختمان موزه و برخی از رهگذران در این محوطه نماز می گزارند،
اما در جهت غلط !..
از روحانی یکی از مساجد محل خواستیم جهت قبله را تعیین کند...
وقتی جهت درست تعیین شد به این فکر افتادم که ایجاد فضای خلوت ، دور از هیاهوی خیابان برای نمازگزاران جالب و مفید باشد.
به قول یکی از معماران عرب این نمازخانه خالص ترین و ساده ترین فرم مسجد است.
.
کامران دیبا (طباطبایی) (زاده ۱۴ اسفند ۱۳۱۵) معمار معاصر، برنامهریز شهری و نقاش ایرانی است؛
دیبا در رشته معماری دانشگاه هوارد در شهر واشنگتن دی سی تحصیل کرد. در سال ۱۹۶۴ در این رشته فارغالتحصیل شد و پس از آن به مدت یک سال تحصیلات تکمیلی را در رشته جامعهشناسی ادامه داد.
در سال ۱۹۶۶ به تهران بازگشت و یک سال بعد رئیس و طراح ارشد شرکت مهندسین مشاور «DAZ» شد.
این نمازخانه که امروزه در محدوده موزه فرش واقع شده، یکی از بهترین ایده ها در زمینه طراحی مکان های مقدس می باشد که متاسفانه به دلیل کم توجهی رو به ویرانی است
درنگ12مهر
اعزام رسمی نخستین گروه دانشجویان بورسیه به اروپا
رضاسلیمان نوری
قانون مصوب یکم خرداد 1307خورشیدی برای نخستین بار در چنین روزی از همان سال اجرایی شد و اولین دسته از دانشجویان ایرانی برای تحصیل عازم اروپا شدند.این افراد که تعداد آنها 110نفر بود بر اساس قانون مورد اشاره در حالی به تحصیل در رشتههای مختلف پرداختند که تمام مخارج قانونی آنان را دولت ایران برعهده داشت. قبل از تصویب این قانون و از نیمه اول قرن نوزدهم، ایرانیان چندی جهت تحصیل به اروپا سفر کرده بودند اما هزینه تحصیل آنان بر عهده دولت نبود.این 110نفر همگی برای ادامه تحصیل راهی فرانسه شده بودند، زیرا در آن زمان، تدریس زبان خارجی در دوره آموزش متوسطه ایران تقریبا منحصر به زبان فرانسه بود و برنامههای درسی این دوره تحصیلی ایران از کشور فرانسه اقتباس شده بود. آنان پس از تکمیل تحصیلات و بازگشت به وطن اغلب عمدتا کار خود را با تدریس در مدارس عالی و یا دفاتر وزیران به عنوان مشاور آغاز کردند.بی شک معروفترین این افراد مهندس مهدی بازرگان است.
به بهانه ی رونمایی از چهار مجسمه ی خواهران پنه لوپه در موزه ی ملی ایران با حضور مقامات فرهنگی ایران، ایتالیا و واتیکان در خیابان آجری ممتد سی تیر، و به یمن این رویداد خطیر فرهنگی که در نوع خود نخستین در ایران به شمار می رود به سراغ این سوژه می رویم.
یکی بود یکی نبود ...
در عهد باستان، اُدیسه فرمانروای منطقه ی ایساکای یونان با زن زیبایی به نام پنه لوپه ازدواج می کند. زنی صاحب جمال که مظهر شکوه و شوکت عصر خود به شمار می رفت و زیبایی اش زبانزد خاص و عام بود. حاصل این ازدواج پسری به نام تلماک بود که وقتی یک ساله می شود، اُدیسه برای جنگ با تروا فرا خوانده می شود.
جنگ تروا 20 سال طول می کشد و در کشاکش جنگ، ماجراهای زیادی برای اُدیسه و سربازانش پیش آید. کمتر روزی است که شایعه ی شکست یا مرگ ادیسه در جنگ فرسایشی تروا بین اهالی نپیچد.
در این میان پنه لوپه همسر اُدیسه در غیبت او، خواستگاران زیادی دارد ولی از پاسخ مثبت به آنان دوری می کند؛ تا اینکه عده ای از زعما و بزرگان شهر به او می گویند که بر اساس قانون و به رسم بیوه زنان یونان، که نمی شود از آن سرپیچی کرد، باید همسری انتخاب کند.
اما پنه لوپه در قلب خود امید به بازگشت همسر خود داشته و از خواستگارها فرصتی می خواهد تا لباسی را ببافد و پس از کامل شدن به خواستگارها پاسخ دهد. پنه لوپه روزها تارو پود را به هم می بافد و شب ها دور از چشم دیگران بخشی از ان تاروپود و رشته های بافته را، پنبه می کند و می شکافد تا روزگار نیز تاروپود شب و روزش را به هم ببافد و از گردش چرخ شعبده باز، با پایان ندادن به کار، مهلتی برای خود بگیرد.
مدتی نمی پاید تا با شیطنت حاسدان و بدخواهانش، رازپنه لوپه فاش می شود و دیگر مجالی برای درنگ و تاخیر در قبول یکی از خواستگاران نمی ماند. پنه لوپه راه چاره ای می جوید. شرط می کند که برای ازدواج، همسر کسی می شود که بتواند کمان اُدیسه را خم کند و برای او بیاورد.
سرانجام با وقت کشی ها و درایت پنه لوپه ی وفادار، اُدیسه پس از 20 سال از جنگ تروا بازمی گردد و برای نجات از دست بدخواهان، در قالب یک چوپان به زندگی اش ادامه می دهد. وی با استفاده از مهارتش دررشته تیر و کمان ، جامه ی گدایان به تن می کند و در مسابقه خم کردن کمان شرط را می برد و تک تک خواستگارها را که در این مدت اموالش را به سرقت برده بودند را از میدان به در می کند.
و اینچنین، محبت پنه لوپه به اُدیسه و انتظار او برای بازگشت همسرش با تمام ناملایمات، او را به سمبل بانویی وفادار و سوگ وار در هنر یونان تبدیل کرده است.
** سروکله ی پنه لوپه از کجا پیداشد ؟
ادامه مطلب ...گنجینه های ایران در موزه های جهان/ متروپلیتن؛ شکار قوچ قبادشاه
جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری - ایران باستان پای ثابت موزه های مطرح جهان است و البته موزه متروپلیتن نیویورک نیز از این قاعده مستثنی نیست
هادی معیری نژاد- موزه متروپولیتن نیویورک از بزرگترین و مشهورترین موزههای جهان است. موزه در وسط شهر نیویورک و در مجاورت ضلع شرقی سنترال پارک قرار دارد.
این موزه که در ۱۸۷۲ میلادی افتتاح شد. موزه متروپولیتن نیویورک حاوی مجموعه بزرگ و نادری از تاریخ اسلام و ایران باستان است.
این موزه سالی ۴ میلیون بازدید کننده از کلکسیون دو میلیونی آن دارد. قدیمیترین دارایی این موزه مربوط به (تقریبا) ۳۰۰۰۰۰ سال تا ۷۷۰۰۰ سال پیش است و سنگ آتشزنهایاست که در مصر یافت شدهاست. ادامه مطلب ...
زه جواهرات ملی ایران واقع در تهران، خیابان فردوسی است و مقابل سفارت ترکیه قرار دارد. این موزه تا قبل از انقلاب فعالیت داشته و بعد از آن تعطیل و دوباره در ۱۳۶۹ برای عموم بازگشایی شد. جواهرات مهم این موزه الماس دریای نور، تخت طاووس یا تخت خورشید، تخت نادری و کره جواهر نشان است. موزه جواهرات ملی با مساحتی حدود ۱۰۰۰ مترمربع مجهز به سیستم ایمنی است که توسط آلمانیها ساخته است. تاریخچه جمعآوری و نگهداری جواهرات در ایران، از دوره حکومت صفویه آغاز میشود.
ادامه مطلب ...