سفر؛ گردشگری و ایرانشناسی ؛ Tourism & Traveling

بسیار سفر باید...... Travel , Fun , Experience

سفر؛ گردشگری و ایرانشناسی ؛ Tourism & Traveling

بسیار سفر باید...... Travel , Fun , Experience

آموزه

دوستی داشتم که میگفت زمان تحصیلم در سوئیس با یکی از اساتید دانشگاهمون رفتیم کافه نزدیک دانشگاه تا قهوه بخوریم.

حرف از حکومت و اوضاع بد افغانستان شد که استادم حرف جالبی زد که همواره توی ذهنم نقش بست.

استادم گفت: فکر نکن برای کشورها قرعه کشی کرده اند و مردم سوئیس به خاطر شانس خوب این حکومت گیرشون اومده و مردم افغانستان بد شانس بودن و به این روز افتادند، بلکه هر ملتی حکومتی که سزاورش هست رو میسازه و اتفاقا مردم سوئیس حقشون داشتن حکومتی اینچنین هست و افغان ها هم لیاقتشون بیشتر از اینی که دارند، نیست.

دوستم میگفت: کمی احساس تحقیر کردم، به همین خاطر پرسیدم: افغان ها چه کاری باید انجام دهند تا تغییر کنند؟

استاد فنجون قهوه رو از کنار دهانش پائین آورد و لبخندی زد و گفت:

هر سوئیسی در سال 10 کتاب میخواند، تو اگر یک افغانی را دیدی از طرف من بهش بگو چنانچه مردم کشورت سالی یک کتاب بخوانند کشورت تغییر خواهد کرد.

این راه حل به کشورهای مشابه نیز قابل تعمیم است.

پوشش زنان در دوران هخامنشی

 پیرامون پوشاک زنان در این دوره چنین نوشته اند: «از روی برخی نقوش مانده ازآن زمان، به زنان بومی بر می‌خوریم که پوششی جالب دارند. پیراهن آنان پوششی ساده و بلند یا دارای راسته چین و آستین کوتاه‌است. به زنان دیگر آن دوره نیز برمی خوریم که ازپهلو به اسب سوارند. اینان چادری مستطیل شکل بر روی همه لباس خود افکنده و در زیر آن، یک پیراهن با دامن بلند و در زیر آن نیز، پیراهن بلند دیگری تا به مچ پا نمایان است.» (ضیاءپور، پوشاک باستانی ایرانیان، ص ۵۶)

ویل دورانت دربارهٔ زنان در دوران هخامنشیان می‌گوید: «زنان طبقات بالای اجتماع جرأت آن را نداشتند که جز درتخت روان روپوش دار از خانه بیرون بیایند. هرگز به آنان اجازه داده نمی‌شد که آشکارا با مردان آمیزش (اختلاط) کنند. زنان شوهردار حق نداشتند هیچ مردی را، حتی پدر یا برادرشان باشد، ببینند. در نقش‌هایی که درایران باستان برجای مانده، هیچ صورت زنی دیده نمی‌شود و نامی از ایشان به نظر نمی‌رسد.» (ویل دورانت، تاریخ تمدن، ج۱، ص۵۵۲)

همچنین توسط یک هیئت روس در دره پازیریک قطعه فرشی کشف شده‌است که مراسم مذهبی را ترسیم می‌کنند که توسط چهار زن جشن گرفته شده‌است. آنها ایرانی الاصل هستند و لباس هخامنشی به تن دارند. رنگ پوست شخصیت‌ها سفید، چشم هایشان قهوه‌ای و موهایشان آبی است. در این فرش شباهت لباس زنان با مردان بسیار قابل توجه‌است، فرضیه‌ای که توسط هرودوت پیش از این تایید شده‌است.
( پوشاک در ایران باستان، فریدون پور بهمن، صفحه ۷۵)

پلوتارک مورخ یونانی در مورد شرایط ایران در زمان هخامنشیان می‌نویسد که «هر گاه لازم است زنان ایران از خانه خارج شوند و به سفر روند، درون چادرهای در بسته‌ای می‌نشینند و چادر را بر روی گردونه‌ای قرار می‌دهند و حمل می‌نمایند.» احمد کسروی نتیجه می‌گیرد که استفاده از چنین چادری ویژه توانگران بوده و افراد عادی جهت رفت‌وآمد مشابه کوچکتر آن را بر سر می‌گرفته‌اند و به تدریج ظاهر آن تغییر کرده و به صورت امروز در آمده ولی نام چادر همچنان بر آن باقی مانده‌است. ( خواهران و دختران ما احمد کسروی صفحه ۷)

سخنان مهدی رهبر درباره مرمت های انجام شده ...

سخنان مهدی رهبر درباره مرمت های انجام شده و جایگاه شوش همچنین برخورد مسوولین با این منطقه باستانی
http://www.amordadnews.com/neveshtehNamyesh.aspx?NId=14567

آشنایی با ایران شناس .... آن لمبتن.

دوشیزه آن لمبتن بدون تردید یکی از مرموزترین ایران شناسان جهان است.وی مسلط به اصطلاحات تهرانی و لهجه های اصفهانی و بختیاری و زبان های ترکی و عربی بود. از جالب ترین فعالیت های ایشان می توان سفری 24 روزه با پای پیاده از تهران تا اصفهان و به منظور گرداوری اطلاعات و ایجاد انجمن حمایت از حیوانات اشاره کرد. همچنین برخی منابع به نقش موثر وی در برکناری رضا شاه و همچنین کودتای 28 مرداد اشاره دارند. خانم لمبتن آثار برجسته ای درباره ایران دارند که از مهم ترین آنها می توان به "ایران عصر قاجار" و " مالک و زارع" اشاره داشت. آشنایی بیشتر با این ایران شناس از لینک زیر:
http://www.ensani.ir/storage/Files/20101118145639-182.pdf

حوزه های فرهنگی جغرافیای آغاز نگارش شوش؛ چغامیش ...

حوزه های فرهنگی جغرافیای آغاز نگارش
شوش،چغامیش،قضیر،گودین،ملیان فارستل یحیی،کنار صندل جیرفتگشهدادکرمان،شهرسوخته،سیلک،تپه حصار دامغان،قلی درویش،تپه ازبکی،سگزآباد قزوین و تپه سفالین ورامین
ویژگی کالا شمارها یا اولین نشانه های حسابداری در جهان باستان
1گویهای شمارشی2گویدهایوتوخالی3گوی توپر4گوی شمارشی دوکی شکل5(schmandet.besserat)
)boehmer 114.115)
اولین نمونه های ابزار مدیریتی جمع داری در ایران پیش از تاریخ بعد از گویهای شمارشی ودرکنار گل نوشته های آغازین مورد استفاره بود بیجک هایا اتیکت های باستانی!مستطیلی شکل و تخت هستند و توسط سوراخ عرضی ریا طولی برروی کالاهای ارسالی مانند ظروف سفالین اجناس یا غلات را جابه جا میکردند
)damerow and englund 1990 d 172
گل نوشته های شمارشی
نشانه های شمارشی و یا به صورت نشانه های حسابی بر روی گوی های شمارشی شناخته شده بودند دراین مرحله زمانی شاهد استفاده از گل نوشته های با نشانه های شمارشی یا حسابی هستیم
گل نوشته های نشانه نگار(late numerical tablets)

برخی از این گل نوشته ها علاوه بر برعلامتهای عددی دارای علامت های عددی دارای علامتهای مفهومی نگارشی تجریدی میباشند از نظر نحوه نگارش باهم فثط تفاوت دارند
جمع بندی
اینکه از دوره پیش از آغاز نگارش ایران تا آغاز عیلامی میتوان از کالا نشان های وکالا شمارهای پیشرفته ،گوی شمارشی تو خالی،گوی شمرشی توپر ،گوی شمارشی دوکی شکل،گل نوشته های شمارشی ابتدایی،ایده نگار ،آغاز عیلامی ونشانه های کنترلی(3500_2800)قبل از میلاد نام برد
(تالیف جناب حصاری)