سفر؛ گردشگری و ایرانشناسی ؛ Tourism & Traveling

بسیار سفر باید...... Travel , Fun , Experience

سفر؛ گردشگری و ایرانشناسی ؛ Tourism & Traveling

بسیار سفر باید...... Travel , Fun , Experience

اشاره ای به کتاب دو قرن سکوت


نویسنده: عبدالحسین زرین کوب

دو قرن سکوت کتابی درباره سرگذشت ایران در دو سدهٔ نخست پس از سلطهٔ اعراب است. نام کتاب به خفقان و سکوت حاکم بر ایران در آن دو قرن اشاره دارد.«دو قرن سکوت»، تاریخ حوادث سیاسی و اجتماعی ایران است در دو قرن آغازین اسلام. آنچه در آن دو قرنی که از سقوط دولت ساسانی تا روی کار آمدن دودمان طاهریان (نخستین دودمان ایرانی پس از اسلام) بر ایران گذشت. تاریخ این دو قرن ایران را، پیش از این نویسندگان و تاریخ‌نویسان به اجمال و اختصار بیان کردند و فقط به ذکر این مطلب اکتفا کردند که در تمام مدت این دو قرن، ایران در زیر سلطه تازیان بود و چنان تحت استیلای اعراب قرار داشت که مردم ایران حتی خط و زبان خود را فراموش کردند. در صورتیکه که این دو قرن روزگار انقلاب‌ها و کشمکش‌های مهم بوده‌است. قیام‌های بزرگ در طی آن پدید آمده‌است و حوادث مهم و شگرف بی‌نظیری مانند جریانات ابومسلم و مقنع و بابک و مازیار و افشین در این روزگار به صحنه حوادث تاریخ ایران پای نهاده‌است. عقاید و افکار تازه مانند آیین شیعه و زیدیه و نهضت‌های مهم مانند نهضت شعوبیه و سیاه جامگان و سپید جامگان و سرخ جامگان در این روزگاران روی نموده‌است.

بازسازی چهره زن هفت هزارساله تهران


اسکلت ب گونه فتو اسکن نماگین(مستند نگاری) شد و فَرتورهای(تصاویری) ک ب دست آمد، با استفاده از رایانه ب گونه ای نمودارفتوگرامتری همانند تک خال(نقطه) ،دپیر(خط )و رویه (سطح) پوششی از پیکره درآمد.در گام سپسین(مرحله بعدی) نمودار پیکر تبدیل ب آگاهی های(اطلاعات) سه گوشی(بعدی) شد و همه بخش های آن گسترش یافت.این الگو(مدل) بر اساس گونه درازکش پیکر آماده تا حالت آن در هنگام خاکسپاری نشان داده شود.در باره بازسازی چهره پیکر ،این کار با بهره گیری از رایانه انجام و پس از آماده کردن الگوی سه گوشی از مُخ(جمجه) بخش های از بین رفته نیز ب گونه الگو سازی به آن افزوده شد.الگوی آماده مُخ با 11ویژگی از چانه ،گونه ، لب ، بینی چشم و گوش نشانه گذاری شد و با بهره از بافت دهی رایانه ای هر نشانه پوشش داده شد و چهره آن ب دست آمد.گزینش رنگ پوست و حالت موهای آن خویشکاری(سلیقه ای) طراحی شد ک براساس گونه چهره بهترین حالت برای آن گزینش شده است.

 از 5 نرم افزار استاندارد الگو سازی برای بازسازی والگو سازی چهره پیکره بهره برده شد و هربخش با کاربرد از نرم افزار مورد همگام سازی و شتباه یابی(خطایابی) قرارگرفت.نمونه ب دست آمده گویا(احتمالا) برابر با چهره راستین(واقعی) پیکر است، بازسازی چهره برای پیکر ها یک امر است و نیک شدنی(ممکن) است در ایران فرتورهای بدست آمده از بازسازی چهره پیکر ها تا کنون پخش(منتشر) نشده باشد.گفتنی است یافتن شماری خُرده کوزه در میان خاک های کنده کاری پسآب(فاضلاب) خیابان مولوی تهران در سال گذشته شُوند انجامکار کاوش های باستان شناسی در این پهنه(منطقه) شد.کار کاوش یافت(کشف) پیکر هفت هزار ساله یک زن و در گام سپسین نیز بازمانده های(بقایای) پیکر دوم و چند داده دیگر را ب همراه داشت.


گزارش خبر: جهانمیر استخری

یادی از احمد شاملو

معرفی کتابی از این نویسنده نامی که از منابع سودمند مطالعه‌ی تاریخ و فرهنگ سیاسی ِ ایرانِ دوره‌ی قاجار به شمار می‌رود.

راوی در این اثر با انتخاب زبان و لحنِ منشیانه‌ی فارسیِ درباریان قاجار، یادِ روزنامه‌ی خاطرات اعتماد‌السلطنه را تازه می‌کند. کسانی که پیش‌تر کتاب روزنامه‌ی خاطرات اعتماد‌السلطنته را خوانده باشند می‌دانند که سخن از نثری است متکلف و پر از جزئیات . 

روزنامه‌ی سفر میمنت‌اثر ایالات متفرقه‌ی امریغ، خاطرات شیرین – نمکینِ احمد شاملوست از سفرش به آمریکا. کتاب را که رویکردی طنز به نثر و روایت فارسی دارد و سفرنامه‌ای است آیرونیک و وارونه‌گو از تجربه‌ی شاعر نام‌آور ایرانی در آمریکا، انتشارات مازیار در ۱۳۴ صفحه منتشر کرده.


نمونه‌ای از نثر احمد شاملو در کتابِ حاضر:


«شرح فرمایشات اقتصادیه»


فقره‌ی دیگر مطلب‌اش بابت پول بود. عرض کرد: «امینِ دارالضربِ همایون، عیار به خروار تنگ نقره می‌زند و ارزش پول را می کاهد». الحق که حرف از این بی معنی‌تر نمی‌شود!

مردکه به خیالش معیر پول را که ضرب کرد بار خر می‌کند می‌بَرد دور کوچه‌ها داد می‌زند: «سکه‌ی تازه ضرب اعلا، سیری دو پول. آتیش زدم به مالم. آی خونه‌دار بدو!» کسی دم دست‌مان نبود که خبر کنیم اگر الاغ بندری ندیده بیاید سیاحت! والله خرِ دانشمند شنیده بودیم دیگر دانشمندِ خر ندیده بودیم. تحفه است! 


خواست طفره رفته به ریش نگیرد، که ما دست پیش را گرفتیم. شمشیر افلاتونی از غلافِ منطق همایونی آختیم و بر او تاختیم. فرمودیم: - تو به این نادانی چه جور اکانمی Economy می‌دانی؟


مزغل! آنچه ارزش دارد پول نیست. چیزی که صاحبِ ارزش است، نان و پشم و کشمش است. پول را، یا برای خرید به بازار می‌برند یا برای ارضای خاطرِ دلدار به کار می‌برند. مشتری از کاسب می‌پرسد: «چند پول بهای یک من قند است»، نمی‌پرسد: «بهای این دوقرانی چند است».


قند است که گران یا ارزان می‌شود، سکه اگر یک تومانی است نُه قران و یازده قران نمی‌شود. با این سکه که می‌بینی به قد دو قران کالا می‌خرند. تازه گیریم که عیارش کم باشد، رعیت را کجا می‌برند»؟


به حقه‌ی خودمان قسم که انگار آب به هاون می‌کوفتیم. از این همه افاضات سرمویی تنبه حاصل نکرد."


ختم کلام با تکه شعری از احمد شاملو:


«کریه» اکنون صفتی اَبتَر است

چرا که به تنهایی گویای ِ خون تشنگی نیست

تحمیق و گران جانی را افاده نمی کند


نه مفت خوارگی را

نه خودبارگی را


تاریخ

ادیب نیست

لغت نامه ها را اما

اصلاح می کند.


 یادش گرامی باد

اولین جشنواره موزه علوم و فناوری


اولین جشنواره موزه علوم و فناوری

 جشنواره علم و عامه
 
زمان جشنواره: 16 الی 22 آبان ماه
آثار منتخب به عنوان یکی از آثار موزه علوم و فناوری با نام خالق اثر در مجموعه به نمایش گذاشته خواهد شد

موزه ها و مراکز علمی با همکاری دانشگاه ها و آموزش و پرورش در بسیاری از کشورهای دنیا با پیشتازی آلمان، اسکاتلند، آمریکا و استرالیا، هر ساله یا هر چند سال یک بار جشنواره هایی با عنوان ساینس شو فستیوال (science show festival) یا ساینس فستیوال برگزار می کنندکه هدف این جشنواره ها، ترویج علم در میان عامه مردم و گسترش شیوه های آموزش غیر رسمی و نمایش صنایع آموزشی ساده است. موزه علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران نیز در همین راستا هر ساله جشنواره ای را با عنوان ” علم و عامه ” برگزار خواهد کرد. اولین جشنواره در آبان ماه سال 94 برگزار می شود.
 
محورهای جشنواره :
ساخت ابزاری برای آموزش و نمایش مفاهیم علمی
طراحی و اجرای یک جنگ علمی
ساخت یک کلیپ علمی همچون نجوم، محیط زیست و ...
اجرای یک تئاتر علمی
عکاسی از پدیده های علمی
خورشید در آیین ها و فرهنگ های مختلف

اطلاع از جزییات جشنواره در : http://www.irstm.ir

گفتگو با لوریس چکنواریان آهنگساز و رهبر ارکستر در باب بناهای تهران و تعامل موسیقی و معماری بناهای تاریخی


گزارش هنرنیوز؛«گفتگو با لوریس چکنواریان آهنگساز و رهبر ارکستر در باب بناهای تهران و تعامل موسیقی و معماری بناهای تاریخی

 هرچند زاده بروجرد است و از سال ۱۹۸۹ (میلادی) تا ۲۰۰۰ رهبری ارکستر فیلارمونیک ارمنستان را برعهده داشته و بیش تر این این ایام را در ارمنستان سپری کرده است اما عاشق تهران است اینقدر که ۳ سال (۹۳-۱۹۹۱)اجراهای خیریه با ارکستر در وین هم به چشمش نمی‌آید و می‌گوید:« از بچگی در خیابان سی تیرتهران بوده‌ام و حاضر نیستم محل زندگی‌ام را تغییر دهم. وقتی در خیابان سی تیر، منوچهری یا لاله‌زار راه می‌روم، احساس می‌کنم که در تاریخ و گذشته‌ راه می روم همه به من می‌خندند و می‌گویند:« ای بابا! بیا بالاشهر!» اما من سی‌تیر را با هیچ جای تهران عوض نمی‌کنم چون وقتی در آن قدم می‌زنی این حس گذر تاریخ را نمی‌توان با چیزی جایگزین کرد".
این موزیسین آن قدر محله سی تیر را دوست دارد که وقتی از وضعیت آب و هوا و نابسمانی ترافیک و... با اوسخن گفته و می‌پرسیم :« تا به حال شده بخواهید تهران را ترک کنید؟» با خنده جواب می‌دهد:« اگر روزی عرصه به من آنقدر تنگ شود که مجبور باشم از شهر خود بروم، حاضر نیستم از محله‌ام بروم. سی‌تیر بهترین جای دنیا است".
او معتقد است:" هر کشور و هر شهر باید با تاریخ خود زندگی کند و این اتفاق بسیار مهم است. جوان که بودم تهران بناهای فوق العاده زیبایی از دوران گذشته به خصوص قاجار داشت که متاسفانه امروزه بسیاری از آنها تخریب شده‌اند. فقط تک بناهایی مانند خانه قوام‌السلطنه- نخست وزیر قاجار و پهلوی – که زمانی سفارت مصر و افغانستان شد و بعد کاربری بانک پیدا کرد، توانستند از گزند آسیب در امان بمانند.( ساختمان کنونی موزه آبگینه و فارابی در خیابان سی تیر)اما بسیار مهم است که ساختمان‌های تاریخی را نگه داریم وقتی به پاریس‌، لندن، وین یا شهرهای تاریخی دیگر کشورها می‌رویم اگر بناهای تاریخی این شهرها نبودند تاریخ‌، فرهنگ و هنرشان را نمی‌دیدیم".
».از او می‌پرسیم بسیاری از ارکسترها و کنسرت‌های موسیقی در اماکن تاریخی دنیا برگزار می‌شوند مگر چه تلفیقی بین هنرموسیقی و معماری بناهای تاریخی وجود دارد؟ پاسخ می‌دهد:
« نشستن در حیاط این عمارت زیبا و تو در تو چه حس خوشایندی به انسان منتقل می‌کند، حال اگر این حس با یک موسیقی خوب و اجرای زنده همراه شود، قدر مسلم حال همه بهتر و بهتر می‌شود. معماری، موسیقی و احساس خوب سه رأس یک مثلث را تشکیل می‌دهند. هنر با ذات آدمی عجین است می‌خواهد موسیقی باشد یا معماری. تازه هر خانه ساز و نوای خاص خود را دارد. در خانه‌های تاریخی با درست کردن یک سن کوچک‌، می‌توانکنسرت‌های بزرگ برپا کرد.این یک کار بسیار فوق العاده است".
نابودی، نابودی می‌آورد
چکناواریان که تراژدی خسرو شیرین را نوشته و سه مرداد قرار است در برج میلاد با رهبری سهراب کاشف همه آثار خود را اجرا کند می‌گوید: « پاتوق من وقتی می‌خواهم اثری بسازم پارک شهر است.چون از بچگی زیاد پارک شهر می‌رفتم برایم نوستالژی است می روم تا الهام بگیرم.