گزارش هنرنیوز؛«گفتگو با لوریس چکنواریان آهنگساز و رهبر ارکستر در باب بناهای تهران و تعامل موسیقی و معماری بناهای تاریخی
هرچند زاده بروجرد است و از سال ۱۹۸۹ (میلادی) تا ۲۰۰۰ رهبری ارکستر فیلارمونیک ارمنستان را برعهده داشته و بیش تر این این ایام را در ارمنستان سپری کرده است اما عاشق تهران است اینقدر که ۳ سال (۹۳-۱۹۹۱)اجراهای خیریه با ارکستر در وین هم به چشمش نمیآید و میگوید:« از بچگی در خیابان سی تیرتهران بودهام و حاضر نیستم محل زندگیام را تغییر دهم. وقتی در خیابان سی تیر، منوچهری یا لالهزار راه میروم، احساس میکنم که در تاریخ و گذشته راه می روم همه به من میخندند و میگویند:« ای بابا! بیا بالاشهر!» اما من سیتیر را با هیچ جای تهران عوض نمیکنم چون وقتی در آن قدم میزنی این حس گذر تاریخ را نمیتوان با چیزی جایگزین کرد".
این موزیسین آن قدر محله سی تیر را دوست دارد که وقتی از وضعیت آب و هوا و نابسمانی ترافیک و... با اوسخن گفته و میپرسیم :« تا به حال شده بخواهید تهران را ترک کنید؟» با خنده جواب میدهد:« اگر روزی عرصه به من آنقدر تنگ شود که مجبور باشم از شهر خود بروم، حاضر نیستم از محلهام بروم. سیتیر بهترین جای دنیا است".
او معتقد است:" هر کشور و هر شهر باید با تاریخ خود زندگی کند و این اتفاق بسیار مهم است. جوان که بودم تهران بناهای فوق العاده زیبایی از دوران گذشته به خصوص قاجار داشت که متاسفانه امروزه بسیاری از آنها تخریب شدهاند. فقط تک بناهایی مانند خانه قوامالسلطنه- نخست وزیر قاجار و پهلوی – که زمانی سفارت مصر و افغانستان شد و بعد کاربری بانک پیدا کرد، توانستند از گزند آسیب در امان بمانند.( ساختمان کنونی موزه آبگینه و فارابی در خیابان سی تیر)اما بسیار مهم است که ساختمانهای تاریخی را نگه داریم وقتی به پاریس، لندن، وین یا شهرهای تاریخی دیگر کشورها میرویم اگر بناهای تاریخی این شهرها نبودند تاریخ، فرهنگ و هنرشان را نمیدیدیم".
».از او میپرسیم بسیاری از ارکسترها و کنسرتهای موسیقی در اماکن تاریخی دنیا برگزار میشوند مگر چه تلفیقی بین هنرموسیقی و معماری بناهای تاریخی وجود دارد؟ پاسخ میدهد:
« نشستن در حیاط این عمارت زیبا و تو در تو چه حس خوشایندی به انسان منتقل میکند، حال اگر این حس با یک موسیقی خوب و اجرای زنده همراه شود، قدر مسلم حال همه بهتر و بهتر میشود. معماری، موسیقی و احساس خوب سه رأس یک مثلث را تشکیل میدهند. هنر با ذات آدمی عجین است میخواهد موسیقی باشد یا معماری. تازه هر خانه ساز و نوای خاص خود را دارد. در خانههای تاریخی با درست کردن یک سن کوچک، میتوانکنسرتهای بزرگ برپا کرد.این یک کار بسیار فوق العاده است".
نابودی، نابودی میآورد
چکناواریان که تراژدی خسرو شیرین را نوشته و سه مرداد قرار است در برج میلاد با رهبری سهراب کاشف همه آثار خود را اجرا کند میگوید: « پاتوق من وقتی میخواهم اثری بسازم پارک شهر است.چون از بچگی زیاد پارک شهر میرفتم برایم نوستالژی است می روم تا الهام بگیرم.